/Be my Guest

Het Nationaal Muziekkwartier versus Theater Hof 88 ….


Judith Hartman en Joris Kemps in gesprek over het leven achter – en voor de coulissen.
Over het koesteren van bezoekers, de noodzaak om bedrijfsmatiger te gaan werken, de Willem Wilminkprijs en over artiesten die de verkeerde toon aanslaan!

Judith Hartman

Judith Hartman

Op Judith Hartman heeft het theater al sinds haar 10e een grote aantrekkingskracht. Toch zal het even duren voordat ze hierin terecht komt. Na haar studie Hotel management in Leeuwarden gaat ze werken bij een uitzendbureau om daarna haar intrede te doen bij het bedrijf van haar familie: Eega, een scholings- en reintergratiebureau voor mensen met een beperking. Van de 11 jaar die ze er werkt, voert ze 8 jaar lang de directie.

Omstandigheden dwingen het bedrijf tot reorganisatie en als benodigde subsidies het ook nog laten afweten besluit Judith om eens goed over de toekomst na te denken. Ze vertrekt in januari 2009 naar Nieuw Zeeland en daar, aan de andere kant van de wereld, neemt ze een besluit dat haar leven zal veranderen.

In april neemt ze afscheid van Eega en richt ze haar focus op het theater….

Joris Kemps maakt, met een moeder als beeldend kunstenaar, op jonge leeftijd al kennis met kunst. Daarnaast koestert hij ook een warme belangstelling voor alles in en rond het theater.

Joris Kemps

Joris Kemps

Hij geniet hiervan niet alleen als consument, maar is zelf o.a. ook actief als voorzitter van Symfonia Jong Twente, zingt en speelt mee in musicals en opera en is een begenadigd trombonist.Als hij bestuurskunde in Enschede gaat studeren komt hij op het Vrijhof van de UT voor het eerst in aanraking met de programmeerkant van het theater.

Na zijn studie zet hij in 2001 het Uitburo in Enschede op. Hierna treedt hij in dienst van de Gemeente Almelo waar hij begint als beleidsmedewerker Economische Zaken en zich vervolgens als projectleider Sociale Zaken bezighoudt met de maatschappelijke activering van langdurige werkelozen.

Als dit project is afgerond vraagt Joris zich af wat zijn vervolgstappen op het carrierepad moeten gaan worden. Net op dat moment gaat een collega, werkzaam bij Theater Hof 88, dat onder de Gemeente Almelo valt, weg….

Zowel voor Judith als Joris is 2009 het jaar van de ommezwaai: beiden komen in het theater terecht! Joris wordt als artistiek manager aangesteld in januari 2009, krijgt 1 week de tijd om zich in te werken en heeft dan ook nog de volledige programmering 2009/2010 te doen en de brochure uit te brengen!

Judith volgt een sollicitatieprocedure bij de Reggehof in Goor en wordt het daar net niet. Er volgt een open sollicitatiegesprek met Harm Mannak in Enschede die op dat moment geconfronteerd wordt met een zieke zakelijk leider van het kunstfestival Grenswerk. Er is een klik tussen de twee en Judith begint 3 dagen later als zakelijk leider van Grenswerk…dat over 5 weken van start gaat!

Beiden worden in feite halsoverkop de bühne op gegooid maar laten zich hier uiteraard niet door afschrikken. Met passie, moed, zakelijk instinct en het van nature al aanwezige improvisatietalent zetten ze in Almelo en in Enschede succesvol de zaken op poten.

Dat een en ander niet onopgemerkt blijft wordt duidelijk als Judith het Grenswerk Festival naderhand evalueert en hoort dat men danig onder de indruk is van wat ze in korte tijd heeft neergezet. Het resultaat: Judith krijgt de functie Hoofd commercie, publiekservice en evenementen van de Stadsschouwburg en Muziekcentrum (onderdeel van het Nationaal Muziekkwartier) in Enschede aangeboden.

Ook Joris’ inspanningen vallen op. Hij krijgt steeds meer verantwoordelijkheden binnen het theater toegeschoven. De geluiden om hem – na het met pensioen gaan van de oprichter van het theater en na het vertrek van de interim manager – de eindverantwoordelijkheid van Hof 88 te geven klinken steeds luider. Een positie als toekomstig directeur komt steeds dichterbij.


Theater Hof 88

Theater Hof 88

Theater Hof 88 is gericht op podiumkumsten en programmeert ieder seizoen ca. 60 professionele avondvoorstellingen en ongeveer 30 schooleducatievoorstellingen. Deze laatste worden gefinancierd via het Kunsteducatie Platform Almelo, dat gevormd wordt door de Gemeente Almelo, de culturele instellingen en het primair onderwijs.Het Filmhuis Almelo verzorgt iedere vrijdagavond en om de week op woensdagavond de filmporgrammereing.

Verder biedt het theater onderdak aan 3 koren, 2 orkesten en 3 toneelgezelschappen die repetitieruimtes huren en is de kapel met 220 stoelen als concertzaal beschikbaar. De Stichting Kamermuziek Almelo programmeert hier ieder seizon 8 kamermuziek concerten.

Het team bestaat uit 10 personeelsleden en Joris heeft momenteel als taken de programmering, marketing en communicatie, organisatie van voorstellingen en evenementen en het aansturen van de kassa en de theatertechniek. Zijn interim-collega houdt zich bezig met de facilitaire kant van het theater zoals verhuringen, horeca, onderhoud van het pand en de schoonmaak.

Nationaal Muziekkwartier

Nationaal Muziekkwartier

Het Nationaal Muziekkwartier is de naam van het gebouw en bestaat uit 6 instellingen: Orkest van het Oosten, Nationale Reis Opera, Poppodium Atak, Stadsschouwburg en Muziekcentrum Enschede (SME), Muziekschool Twente en Artez Conservatorium.

Voor het seizoen: 2010-2011 staan 375 voorstellingen gepland. Exclusief de oproepkrachten werken er ca 50 mensen waarvan er 14 werkzaam zijn op de afdelingen van Judith.

Zelf is ze veranwoordelijk voor de commerciele acquisitie (binnen- en buitendienst) van o.a. partijen en congressen, planning, verhuur, sponsorring, productie ondersteuning, de externe cateraar en het projectbureau. Daarnaast is ze ook dit jaar weer zakelijk leider van Grenswerk, en staat er een nieuw project op stapel waarbij jonge librettisten en componisten samenkomen en gestimuleerd worden om tot nieuwe muziektheaterstukken te komen.

Ook het theater merkt de veranderende maatschappij: de recessie zorgt voor lagere bezoekersaantallen en leuk of niet, er moet bedrijfsmatiger gewerkt gaan worden om zo het bedrijf tot bloei te kunnen laten komen.

Het zorgt er bijvoorbeeld bij Theater Hof 88 voor dat men minder soepel kan zijn tegenover mensen die reserveren en die niet op komen dagen. Waar men voorheen de hand over het hart streek daar wordt het beleid nu aangepast en  vraagt men de bezoeker om binnen 2 weken te betalen. Zo niet, dan vervallen de kaarten, vooral als er wachtlijsten zijn.

Bij SME wordt gekeken naar een reeel gemiddelde tussen enerzijds de noodzaak van het bedrijfsmatiger en commercieler werken en anderzijds het aloude imago van: vooral niet te commercieel en teveel bezoekers want dan is het niet meer cultureel. Het blijft werken met gemeenschapsgeld en daarom moeten de paden zorgvuldig, transparant en met beleid bewandeld worden.

Enthousiast vertelt Judith over de mogelijkheid dat het NMK nu ook grote producties als de muscial Mamma Mia in huis heeft. Er wordt door de buitenstaander soms niet bij stilgestaan, maar het zijn hele bedrijven op zich die zich melden en Judith spreekt dan ook haar bewondering uit voor de strakke, goed geoliede, organisatie hierachter en het feit dat de spelers altijd gedisciplineerd en op tijd zijn.

Joris laat weten dat het ook wel eens andersom voorkomt.

Bij het Theater Hof 88 had men een artiest gecontracteerd die een voorstelling van 80 tot 90 minuten zou komen geven. De zaal kreeg echter een ongeinteresseerde man te zien die niet veel verder kwam dan ‘ploink ploink ‘ op de piano en daarmee de zaal voor gek versleet. Na 60 minuten stond hij op, riep: ‘het is klaar’ verdween van het podium en het publiek snelde al even vlug massaal de zaal uit.

Beiden kunnen er om lachen, want ook dat is theater!

Rita Reys

Rita Reys


Gelukkig staan er weer veel bijzondere optredens op het programma: bij Theater Hof 88 wordt Europe’s First Lady of Jazz: Rita Reys in december 2010 verwacht, maar ook Esther Gronenberg, al te gast geweest bij De wereld draait door en bekend van de You Tube hit: Oh meisje. Van de twentse coryfeeen maken Nathalie Baartman en Andre Manuel hun opwachting.

Het SME heeft met Cirque Stilleto van Ellen ten Damme en de mucisal Petticoat met Chantal Janzen bijzondere voorstellingen in huis en verheugt zich op de uitreiking van de Willem Wilminkprijs voor het beste kinderlied die via televisie te volgen zal zijn.

Ellen ten Damme

Ellen ten Damme

Twente mag in zijn handen wrijven met deze bevlogen en getalenteerde professionals binnen haar schuifdeuren!

En bij uw volgende theaterbezoek….. …applaudiseer dan eens extra hard voor iedereen achter de schermen! Zij zorgen ervoor dat u kunt wegdromen!

www.muziekkwartier.nl
www.hof88.nl