/Guess who's here

Coen Bais – een Hagenaar in Metropool Hengelo!


Hij houdt oh oh Den Haag voor gezien en komt via een eigen muziekstudio in Leiden in de Hilversumse platenbizz terecht. Hoe Coen met een meidengroep een grote hit wordt aan de Cote ‘d Azûr, ermee in de American Billboard DanceChart belandt om vervolgens ‘slapend’ zijn geld te verdienen en uiteindelijk goed uitgerust een Metropool binnenstapt!

Coen Bais

Coen Bais

Coen Bais wordt geboren in het Haagste Statenkwartier, een keurige middenklasse wijk.
Als kind is hij al veel met muziek bezig en volgt trouw pianoles. Helaas juichen zijn ouders een muzikale carriere niet toe, en maakt zijn pianolerares het ontmoedigingsbeleid nog bonter door te stellen dat mannen niet met muziek bezig zijn. 

Dan maar wat anders: en in 1975 gaat hij fysiotherapie studeren. De muziek is nooit uit zijn leven en al die tijd speelt Coen in diverse popbandjes. Dan blijkt maar weer dat het hart toch zijn eigen koers zet: na twee jaar houdt hij de studie voor gezien en zoekt een toekomst in de muziek.

Als hij in Leiden met zijn demo’s bij een studio terecht komt en ziet wat het werk daar inhoudt is hij verkocht: Coen wil een eigen studio. 

Nadat hij zelf een multi sporen recorder (16) heeft aangeschaft wordt hij partner bij de Geronimo studio in Leiden. Vanuit deze studio legt hij contacten naar Hilversum en maakt hij kennis met Harry Knipschild van Polydor. Harry besluit de eerste low budget lp bij hem op te nemen van Mark Foggo. Hierna volgden er meerdere opdrachten en zo bouwt hij zijn netwerk in Hilversum verder uit.

Coen wil zijn horizon verbreden en vraagt in een gesprek met Polydor of hij niet wat kan gaan produceren.

Risqué

Risqué

 Hij komt precies op het juiste moment: Doris D. & de Pins zijn net uit elkaar en de Pins willen zelfstandig verder.  Hoewel ze al in onderhandeling zijn met Asten & Dubois (Dolly Dots) weet Coen ertussen te komen en schrijft samen met een Amerikaan een nummer voor de nieuwe girlband: Risqué . Engelsman John Tilly gaat een samenwerking aan met hem en zo gebeurd het dat het nummer: The girls are back in town behalve in Nederland een grote hit wordt aan de Cote d’Azur en dat het nummer de Billboard Dance Chart in Amerika bereikt. We schrijven medio jaren ‘80 en Coen is midden twintig.

Ineens zit hij middenin de damesgroepjes en het is weer tijd voor iets nieuws: dat wordt Basart Muziekuitgeverij te Naarden. Hij gaat hier 3 jaar aan de slag als muziekuitgever en komt daarna via CBS Songs bij Warner/WEA terecht als A&R Manager. Als Warner 3 jaar daarna stopt met het nationaal product ziet Coen hierin aanleiding om zelf weer te aan musiceren. Onder zijn eigen naam brengt hij een 7-tal cd’s uit. De stijl kan worden omschreven als ingetogen instrumentale muziek in jazzy stijl.

In de muziekbizz is inmiddels een nieuwe stroming onstaan genaamd New Age. Artiesten als bijv. Andreas Vollenweider bevolken de hitparades en zelfs Ad Visser waagt zich, in een later stadium, hieraan. Coen zoekt niet bewust het predicaat New Age op, maar vindt het niet bezwaarlijk dat hij onder deze categorie gerangschikt wordt. Het levert hem een ontmoeting met Ronald Jan Heijn op die op dat moment het 2-jarig bestaan van Oibibio; een spiritueel centrum aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam, voor de boeg heeft. Hij is enthousiast over de muziek van Coen en samen bedenken ze een format om op een andere manier een concert te geven.

Ligconcert

Ligconcert

In de concertzaal van Oibibio worden matjes neergelegd zodat het publiek liggend naar een concert kan luisteren en zo speelt Coen 3 keer voor een uitverkocht huis.Hoewel de buitenwereld niet goed weet wat ze met dit type concerten aanmoet, besluit Coen een serie van deze concerten te gaan geven (stijl Keith Jarret). Het wordt een enorm succes en brengt hem in 1995 samen met Jaap van Zweden in het Concertgebouw in Amsterdam waar alle stoelen uitgehaald worden en het publiek stil gaat liggen genieten van de muziek. Beddenfabrikant Auping is hoofdsponsor: zij leveren 500 bedjes!

 Voor de muzikanten blijft het een vreemde ervaring: ze krijgen geen enkele feedback en na afloop is er niemand die klapt. Iedereen is in diepe rust. Twee jaar lang zal Coen met zijn lig-concerten langs de theaters in Nederland toeren. Hij sluit deze periode in 1999 af met een Feng Shui album dat hij in opdracht van de Entertainment Group maakt en dat bijna goud wordt.

 Maar: no time to waste we’ve gotta move with haste….en dus gaat Coen aan de slag als studio manager bij de Wisseloord Studio’s in Hilversum. De muziekindustrie en – markt zijn ondertussen stevig aan het kantelen en als hij in 2003 benaderd wordt voor een directeursfunctie bij Metropool in Hengelo grijpt hij deze kans aan. Het is de bedoeling dat hij de leider naar de nieuwbouw wordt en Metropool verder professionaliseert.

Coen verhuist met zijn vrouw van Baarn (door hem gekscherend: het groene graf genoemd) naar Hengelo, hem niet helemaal onbekend omdat zijn tante hier woonde.

Wat het stel meteen opvalt, is de leefbaarheid in Hengelo; het feit dat mensen in de winkel je aankijken als ze tegen je spreken en oprechter, persoonlijker en vriendelijker zijn.Twente en haar adembenemende natuur zijn volgens Coen HET grote geheim van Nederland.

Maar aangekomen bij Metropool schrikt hij: geen publiek, een dramatisch slecht imago, geen draagvlak bij publiek en of politiek. Wat een erfenis! Langzaam begint hij met verbinden en houdt de deur voor iedereen open. Door uit te gaan van een ‘ja, mits’ in plaats van een ‘nee, tenzij’ vergroot hij het draagvlak en tilt Metropool naar een echte culturele functie. 

Het nieuwe Metropool anno 2010 heeft niet alleen een fantastisch nieuw onderkomen maar daarmee gelijk de ambitie om het westen naar het oosten te krijgen. Bij de programmering hoort Metropool tussen podia als Tivoli, Oosterpoort, 013 en Paradiso te staan. 

De nieuwbouw is gerealiseerd en nu…de verdere professionalisering…en Coen….die is nog lang niet klaar. Uiteindelijk wil hij het roer nog eens helemaal omgooien en zich richten op schrijven, muziek of….een ijssalon! Wat hij ook zal aanpakken het gaat hem lukken want met Coen Bais is Twente een ondernemend, creatief en alles behalve slaapverwekkend persoon rijker geworden!

www.metropool.nl