/Guess who's here

Jeroen Oude Sogtoen: van haute couture naar haute parfum!

 
Hij verkeert jaren in de wereld van ‘the Bold and the Beautiful’ maar laat uiteindelijk Frans Molenaar, Mart Visser en alles wat met haute couture te maken heeft achter zich. Over hoe het College Hotel de aanzet wordt tot een samenwerking met een Franse ‘neus’ en resulteert in de lancering van een eigen haute parfum: Mona di Orio. Van Hengelo naar Amsterdam, van Londen tot Dubai…..ontmoet de man die naar succes ruikt en die woorden als ‘groot denken en groot willen worden’ niet vindt stinken!

Jeroen Oude Sogtoen

Jeroen Oude Sogtoen

Het is eind jaren ’80 als Jeroen Oude Sogtoen Hengelo en Twente voorgoed achter zich laat. Een grotere, meer glamourous wereld lonkt en wordt concreet als hij zijn opleiding begint aan de Modeacademie Charles Montaigne in Amsterdam (het huidige Amsterdam Fashion Institute). De ontmoeting met couturier Frans Molenaar zorgt ervoor dat hij daar stage gaat lopen en zo verloopt al snel de introductie van Jeroen binnen de wereld van haute couture.

Terwijl studiegenoot, en goede vriend, Mart Visser steeds meer gefascineerd raakt door de haute couture, komt Jeroen erachter dat deze wereld niet de zijne is.

Na zijn opleiding werkt hij toch nog 12 jaar lang als modeontwerper voor Freetex, ZIJ/WE en Another Woman. En dan………is hij het patroon van de modewereld en het ontwerpen meer dan zat!


Het is zijn vaste partner Huub die onverwacht debet is aan de carrière switch van Jeroen. Huub is voorzitter van Horeca Nederland op het moment dat deze veel kritiek en klachten ontvangt over de service binnen de horeca.


Vastbesloten hieraan iets te doen, zoekt hij contact met de horecaopleiding in Amsterdam en samen met hen vraagt hij zich af waarom er geen hotel is waarbinnen de studenten praktijk ervaring kunnen opdoen. Huub stelt een lijst met potentiële gebouwen op en komt uiteindelijk terecht bij het geschikte pand dat later het College Hotel zal gaan heten.

Huub wil Jeroen betrekken in het concept van het College Hotel en dit is voor Jeroen het teken om zijn baan als ontwerper op zeggen en een concept-consultancyburo Stijlnet te beginnen. Stijlnet gaat exclusief voor het College Hotel aan de slag en creëert het totale concept en een amenity-lijn(lijn van toiletartikelen speciaal voor hotellerie) genaamd Zenology.

Hoe creëer je nou een geur voor je nieuwe Zenology lijn?

Jeroen belt met het museum in Grasse, Zuid – Frankrijk (het centrum van de parfumindustrie en geuren) en geeft aan dat hij op zoek is naar een professionele ‘neus’ (‘de neus’ is in de wereld van het parfum een bijnaam voor het beroep van ‘parfummaker’).

Hij wordt doorverwezen naar Accords et Parfums en komt daar in contact met de zoon van de grote Edmond Roudnitska (DE naam achter o.a. Dior en Hermes parfums).

Deze Edmond brengt hem weer bij Mona di Orio, een leerlinge van de grote meester zelf. Samen met Mona creëert Jeroen de geur voor de Zenology lijn die uiteindelijk binnen het concept van het College Hotel gepresenteerd wordt.

Mona di Orio

Mona di Orio

In gedachten is Jeroen ondertussen al weer verder, en heeft belangstelling opgevat voor het parfumvak. Zelf een geur maken en vanuit een concept een parfum huismerk opbouwen…dat wordt zijn droom en hij besluit actie te ondernemen.

Wat absoluut in het hele proces naar boven moet komen is de terugkeer naar het ambacht. Minder maar betere producten. Een trend waar Jeroen heilig in gelooft en ook om zich heen ziet hij dat veel branches weer de ‘traiteur’richting opgaan.

We schrijven 2002 als het parfumhuis Mona di Orio in Londen wordt gelanceerd.

Deze couturelijn groeit uit tot een bekende verschijning binnen de haute couture nichegeuren, zoals die van Lorenzo Villoresi, Coudray, Creed en Serge Lutens.


Jeroen en Mona veroveren de wereld met hun geurenlijn en presenteren hun producten bij Roja Dove (de haute parfum afdeling van Harrods, London, waar vooral sjeiks hun inkopen doen), bij Lucky Scent in Los Angeles, in Moskou, Dubai, Italië, Australië…kortom the world becomes their oyster!

Naam en faam zorgen ervoor dat ze ook voor andere projecten worden gevraagd.

In 2009 valt bij Jeroen het verzoek op de mat om een speciale geur uit te brengen voor een bijzonder project van Orange Babies. Vriend John Kattenberg is eigenaar van het agency House of Orange (een agency voor visagisten, fotografen, stylisten etc.) en heeft samen met zijn vriend Baba Orange Babies opgezet. John heeft persoonlijk het meisje Jabu proberen te redden, en als dat niet lukt, is hij zo aangedaan door al het leed dat hij besluit dat hij hier iets voor moet doen.

Hij vraagt Jeroen en Mona een geur te ontwerpen genaamd Jabu (zulu voor ‘vreugde’) en deze geur wordt bij de Bijenkorf in Amsterdam gelanceerd tijdens het 10-jarig jubileum van de Stichting Orange Babies.

Een pret a porterlijn heeft ondertussen ook het daglicht aanschouwd en hoewel het credo van de niche meestal ‘klein blijven’ is, benadrukt Jeroen dat hij groot worden geen vies woord vindt zolang de kwaliteit en het ambachtelijke gewaarborgd blijft.


En voor de toekomst……zit Jeroen vol plannen en denkt hij in mondiale mogelijkheden.
Een ontwerper, stylist, createur, maar bovenal een ondernemer met passie en lef!
Saz says: smells like my kinda man!


www.monadiorio.com
www.zenology.eu